Es poden distingir diferents tipus d’estratègies:
- Estratègies comercials bàsiques: Diferenciació, lideratge de costos, i especialització.
- Estratègies segons el cicle de vida del producte: introducció, creixement, maduresa i declivi.
- Estratègies segons la posició competitiva en el mercat: Líder, reptador, seguidor i especialista.
- Estratègies de creixement: Penetració del mercat, desenvolupament de producte, desenvolupament del mercat, i diversificació.
A partir de l’anàlisi de les possibilitats de l’empresa i de les condicions del mercat, hem de definir i decidir com volem aconseguir els objectius marcats, i per tant quina serà l’estratègia més adequada a seguir.
Volem atraure els consumidors per la nostra qualitat extraordinària i marcar un clar valor afegit, o bé volem destacar per preus baixos, i ser els més barats del mercat? També ens podríem dedicar a un segment molt concret i convertir-nos en el referent, oferint exactament el producte que volen, gairebé creant-lo a mida.
Per això, podem parlar de tres estratègies bàsiques: estratègies de diferenciació, de lideratge en costos o d’especialització.
- L’estratègia de diferenciació consisteix a aconseguir que el nostre producte sigui percebut de manera diferent de la resta, que es consideri únic i exclusiu, ja sigui perquè té atributs reals diferents o perquè el consumidor els percep de manera diferent.
- La clau de les empreses que apliquen estratègies de lideratge en costos està en el fet de poder produir a baix cost, i per tant ser de les més barates del mercat.
- Finalment les estratègies d’especialització en un segment de mercat consisteixen a concentrar l’activitat del negoci en un segment determinat, ja sigui una àrea geogràfica, un grup de clients, etc.
Sigui quina sigui l’estratègia que l’empresa decideixi seguir, necessitarà programes de gestió, com els que oferim a Micrològic, que permetin analitzar i gestionar correctament totes les dades de l’empresa, per poder prendre sempre les decisions més encertades!